fredag 6 mars 2015

Rosa...

verkar jag gilla mycket...

...jag gillar det där lite rufsiga romantiska fast med lite struktur här o var :)


 Sen vill jag ha kombinationer som lyfter upp varandra,
som i det här fallet.
En mix från förra året.
Jag gilla den här färgkombinationen och har mer och mer tänkt till på vad jag ska ha för växt som ger ett lyft, till varje växt,
 de lilla extra :)


 En kvällsbild med vy ifrån växthuset
(ni som följer mig på Instagram, har sett en del bilder, men det är bilder jag gillar) :)

(så lite repris för er) :)
 ...en till kvällsbild, från en ljummen vårsommarkvällsrunda...
en "sniff" på Rosenmandeln och ett glas Rosé...
inte helt fel... :)


 En vardagsbild från damrabatten, (med tvätt på tork i bakgrunden)
jag har störts av det när jag tog bilden,
men ville samtidigt bara fånga ögonblicket med kameran...
Så jag bjuder på det :)


 Helvild rabatt, :)
brukar hålla mig borta från att skaffa mera gula och blåa växter än vad trädgården redan bjuder på,
och försöka hålla ihop färgerna lite mera än här,
men här tycker jag att det trots allt funkar!
*
Denna bild är tagen för flera år sen och stämmer nog inte riktigt med hur det ser ut i full prakt nu,
men nästan. ;)
Vacker pion i knoppstadiet!

Mera rufs..


 Och så här ser verkligheten ut idag, boade in mig i växthuset idag lite lätt,
genom att ta ut några stackars växter på prov dit.
Vi har haft strålande sol idag och många plusgrader, men igår hade vi flera minus.

Och nätterna är kalla!
 Tog ut ett skruttigt olivträd,
och lite annat.
Ja jag chansar, så här tidig har jag aldrig varit med att flytta ut våren...
leker lite Skåne här i Södra Norrland. :)
 Vill börja klippa allt torrt i rabatterna, men snön måste nog försvinna först ;)
*
Nu ska här fortsätta att drömma rosa, som är ämnet på
Blommig Fredag denna vecka och kika in på alla de andras bidrag!
Vill du kika? Klicka då på länken nedan.
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/
*
Lämna gärna en kommentar här inne, är så kul att få!
Nu går det även att följa mig på
Goggle Friend Connect, längts upp i marginalen här om du vill!
Så kul att få följare, hälsar er nya välkomna! :)
*
På Instagram finns jag också
  http://instagram.com/tradgardsflum_o_hem?ref=badge
*
Ha en riktigt skön vecka i vårvädret, det ska jag ha!!!
Kram


31 kommentarer:

Inger sa...

Ja våren har kommit till södra Norrland, jag ska sätta ut mitt olivträd i växthuset i morgon. Det tål ju några minusgrader också.
Kram

Veronica sa...

Mmmm, såklart jag oxå ska sätta ut mina oliver i växthuset. Har inte tänkt på det utan låter det alltid det stå kvar i vinterträdgården men de brukar alltid torka där, tidig vår!

Härligt med alla rosa blommor och Oj! vad jag längtar!

Kram

Maribel sa...

Vad härligt det låter med våren, på gång. Idag har vi haft en otroligt varm och solig dag i Mälardalen, känns som att det är lite tidigt, men alldeles underbart. Dina rosa är så fina, gillar rosenmandeln och pionerna särskilt. Ha en riktigt trevlig helg!

Tittis trädgård sa...

Härligt med alla dina rosa skönheter! Blev speciellt förtjust i den rosa näckrosen. Själv har jag bara vita, men de är för all del rätt söta de också.
Trevlig helg/ Titti

Marit sa...

Nydelige bilder! Du har mye fint i rosa :)

Ha det godt!

Veronica sa...

Ewa! Vad roligt att du tror att du är äldre än mig :)
Hur mycket över 50 är du?? ;)

Kram

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Mycke Veronica! ;)
Du jag hade jättesvårt att skriva hos dig, ursäkta att det vart så klumpigt, men jag skrev och tangenterna jobbade långsamt en och en efter att jag skrivit.
Jo äldre är jag ju, det är ju tydligt så mycket rosa som jag samlat på mig senaste året bara ;)
Kram :)

Trädgårdsflum, Ewa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja va bra att ni tror på att olivträd tål lite minus, ja Mribel gillar min Rosenmandel mycket!
Har visat den mycket!
Ja vädret har varit toppen tror jag i hela landet!
Näckrosor i vitt, har en också det är vackert!
Tack för att ni alla kikar in!
Kram ha det gott! Ewa :)

Anette i Torsåker sa...

De färger du har på tulpanerna stämmer med den bukett jag har den här helgen!
Såhär på våren saknar jag växthuset, få se om det blir ett nytt någon gång.
/Anette

Rost och rädisor sa...

Det var mycket fint på en gång. Gott att kunna mysa i växthuset med snö utanför, men nu sjunger den nog

Rost och rädisor sa...

på sista versen.
Kram Anette

Lotta sa...

Det är verkligen härligt med allt rosa och sååå mycket vackert det finns! Trevlig helg. /Lotta

Villrose sa...

Vi liker visst mye av det samme...
Rosa og svart er riktig flott!

Margot sa...

Härligt med växthus, önskar jag hade ett! Visst är våren på gång nu om än tidigt men välkommet! Fint med alla rosa blommor!
Ha en trevlig helg!
Margot

Carina sa...

Mycket och vackert i rosa! Tänker på vårt avlånga land när jag ser snön därutanför växthuset. Så skönt det såg ut att sitta där.

Ha det gott! Carina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja de e för härligt med växthus och vååååren!!!!
Sista versen för vintern hoppas vi, va kul att vi har så mycket lika Villrose.
Det är fantastiskt med alla olika årstider OCH vårt avlpnga land, lite svprt att sätta sig in i för er i södra Sverige kanske att vintern dröjer kvar uppöver.
Men kul med bloggen att kunna följa "skillnaderna"
Tack alla för era fina kommentarer, ha det gott alla!

Kram Ewa :)

Anders Dahlin, landskapsarkitekt sa...

Väldigt fina bilder!

Meta sa...

Men du så många fina bilder du har på dina vackra rosa blommor.
Ha en fin söndag
kram Meta

maría cecilia sa...

so very lovely garden...and those peonies...

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack så mycket alla snälla!
Och tack för att ni kikar in, blir så glad!

Ha en toppen vårdag idag! Och Trevlig vecka!

Kram Ewa :)

Millas Trädgård sa...

Vad härligt att våren redan är på gång hos er uppe i norr. Det är verkligen mysigt med värmen som växthuset ger vid den här tiden. Bara att njuta!
Ha en härlig söndag
Milla

Mias Trädgård sa...

Du hade ju väldigt mycket fint rosa du med! :) Gillar när man bryter upp det hela! Älskar ditt växthus! HA en skön söndag! :) Mia

Ruben sa...

Vad kan bättre visa ROSA än ett glas rosé och rosenmandel? Inget kan väl slå det!!
Ha det gott!
/Ruben

Laila sa...

Våren kommer nog till dig fortare än du tror! Det gjorde den här. Härligt med växthus att krypa in i i väntan på den riktiga värmen!
Allt gott!
Laila

Cat sa...

Underbara rufsiga rabatter :-) Rosa är en bra kontrastfärg, det måste jag medge.
Ha de gott. Kram, Catarina

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Tack alla rara för era kommentarer!
Så kul att ni kikar in!

Ha det gott, kram :)

Anjas Hill sa...

Vilka fina bilder du visar. Även jag börjar "boa" in mig i växthuset.
Är det vår, så är det ;-)!

/Anja

Annika Christensen sa...

Har ni så mycket snö kvar?
Ja ja då har du mycket framför dig och det är ju härligt. Här har vintergäcken blommat över.
Rosa är verkligen den finaste och vanliga färgen i trädgården.
Allt gott
Annika

Hélena sa...

Så fint du har det! och dina rosa drömmar är underbara :-)
Kram Hélena

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Nu tinar det! :)
Men vi ska få nån kall nat här nu, håller tummar för det jag tagit ut i växthuset!
Tack snälla ni för era kommentarer!

Ha det gott, kram Ewa :)